آموزش عکاسی قسمت سوم

عکاسی را شروع کنیم!
قسمت سوم
عرفان اویسی – کانال اختصاصی آموزش عکاسی آسان برای همه ” بردیس ”
@Bardis1

از مقدمات و بحث های ابتدایی پیرامون ابزار اصلی هنر عکاسی ، دوربین عبور کردیم . در این قسمت معرفی اجمالی بر انواع دوربین های ساده و پیشرفته را باهم ادامه مي دهيم …
برای خرید یک دوربین عکاسی باید انواع و کاربرد های هر کدام از دسته های اصلی دوربین های عکاسی را بخوبی بشناسید.
⚫️ از ابتدایی ترین دوربین های عکاسی دوربین های فیلم رول هستند که احتمالا همه ی شما در طول زندگیتان حداقل یکبار با این نوع از دوربین ها برخورد داشتید . دوربین هایی که در محفظه آنها صفحه حساس به نور ( فیلم نگاتیو ) بود  و شما محدودیت برای تعداد چاپ و همچنان سختی های زیادی برای چاپ تصاویر آنها در تاریکخانه یا لابراتوار داشتید!
هنوز هم این دسته از دوربین ها تولید می شوند و عکاسی کلاسیک یا آنالوگ را می توانید با این دسته از دوربین ها بصورت فرایندی سخت و وقت گیر شروع کنید . قیمت این نوع از دوربین ها بصورت کارکرده آنها بسیار مناسب و ارزان قیمت است و اکثر مدل های آن به راحتی در بازار داخلی یافت می شود.

بعد از دوربین های آنالوگ به سراغ نسل بعدی دوربین های عکاسی – دیجیتال – می رویم که قدمت حضور آنها کمتر از 20 سال در بازار های جهانی است اما متداول ترین و با کیفیت ترین نوع دوربین های عکاسی هستند
⚫️ از رده های پایین آنها می توان به دوربین های کامپکت ( پوینت اند شوت ) یا دوربین های خانوادگی اشاره کرد که برند های مختلفی در سراسر جهان این نوع دوربین های کوچک و ارزان قیمت را تولید می کنند
کیفیت این نوع دوربین ها  بسته به نوع اپتیک ( لنز ) به کار رفته و سنسور آنها می تواند از خیلی پایین تا رده های متوسط دسته بندی شوند
این دوربین ها معمولا قیمت های فوق العاده مناسبی دارند و بیشتر برای عکاسی های خانوادگی و خانگی به کار می آیند . قیمت این نوع از دوربین ها از 100 تا 600 هزار تومان است ( قیمت ها تقریبی است )
⚫️ دوربین های دیجیتال پیشرفته تری هم وجود دارند که مدل کارآمد تر دوربین های کامپکت هستند که به آنها دوربین های سوپر زوم یا SLRLike  یا دوربین های بریج Bridge نیز می گویند ، اکثربرند های معتبر تولید کننده دوربین های کامپکت دوربین های بریج هم تولید می کنند ( کنون ، نیکون ، فوجی ، سونی و … ) دوربین های بریج معمولا لنز های قدرتمندی دارند و سنسور خیلی با کیفیتی نسبت به دوربین های کامپکت در قلب آنها وجود دارد که باعث می شود عکس های شما در موقعیت های مختلف نوری با کیفیت بیشتری ذخیره شوند.
قیمت این دوربین ها در بازار ایران از 500 تا 1 میلیون تومان است ( تقریبی )
اصولا  دوربین های کامپکت و بریج برای افرادی ساخته می شود که اطلاعات آکادمیک عکاسی را فرا نگرفته اند بصورت خودجوش اقدام به عکاسی می کنند !
پس برای کار حرفه ای عکاسی سراغ دسته های بعدي می رویم :
⚫️ دوربین های DSLR
دوربین های تک لنزی انعکاسی یا    digital single-lens reflex
نسل ارتقا یافته دوربین های سنتی یا کلاسیک 35 میلی متری که خطای دید در ویزور و تصویر ثبت شده شما را با استفاده از یک منشور و یک آینه تقریبا به صفر نزدیک می کند
اکثر عکاسان حرفه ای دنیا از دوربین های DSLR استفاده می کنند
مردم عامی معمولا این دوربین ها را با عنوان دوربین حرفه ای خطاب می کنند و ویژگی بارز آنها در میان سایر دوربین هایی ک معرفی کردیم قابلیت تعویض لنز آنهاست !
این دوربین ها معمولا بدنه بسیار مستحکم و خوش ساختی دارند و همچنان نسبت به دوربین های ساده تر از قیمت های بالاتری برخوردارند .
دوربین های DSLR به دو دسته اصلی Full Frame یا 35 میلی متری و کراپ سنسور یا APS تقسیم می شوند
تفاوت این دو دسته در اختلاف چند میلی متری سایز سنسور ( صفحه دیجیتال حساس به نور ) آنهاست که به اختلاف چند میلیون تومانی قیمت پایانی یک بدنه دوربین عکاسی ختم می شود ( اصولا سنسور حساس ترین و گران قیمت ترین جز یک بدنه دوربین عکاسی است که فناوری ساخت آن محدود به چند کشور است )
برای خرید این دوربین ها باید برای  تهیه  یک لنز مناسب یا حتی چند لنز هم برنامه ریزی کنید ( در اکثر مواقع لنز ها قیمت بسیار بالاتری نسبت به دوربین عکاسی دارند !)

از جمله معروف ترین کمپانی های تولید کننده دوربین های حرفه ای کنون ، نیکون ، فوجی ، سونی هستند که در بازار ایران موجود است .
بازه ی قیمتی این دسته دوربین ها از 1 میلیون تومان شروع می شود و در رده متوسط تا  4 میلیون تومان و در رده حرفه ای از 4 میلیون تا حدود 20 میلیون تومان ادامه می یابد .
لنز های عکاسی بسته به نیاز و سبک عکاسی شما می توانند دایره ی گستره ای از انتخاب هارا برای شما به ارمغان بیاورند
بجز چند لنز محدود و بی کیفیت با قیمت زیر 1 میلیون تومان سایر لنز های عکاسی حرفه ای قیمت بسیار زیاد دارند ( از 4 تا 10 میلیون تومان )

ه ای دیگر از دوربین های عکاسی که نوع تازه ظهور این ابزار نیز می باشند دوربین های بدون آینه یا Mirror less هستند
این دوربین ها نسخه جدیدتر ، کوچک تر و ارزان قیمت تر دوربین های  DSLR  می باشند که از فناوری میرر لس برای کاهش سایز در حجم نهایی بدنه دوربین استفاده می کنند
دوربین هایی به اندازه کف دست که قابلیت و کیفیت یک دوربین کاملا حرفه ای گران قیمت و بزرگ را به همراه دارد و از تمامی لنز های حرفه ای برند خودش پشتیبانی می کند
این دوربین ها نسبت به دوربین های DSLR ارزان قیمت ترند و در بازار داخلی هم یافت می شوند
از پرفروش ترین مدل های دوربین های میرر لس می توان به کنون M1  EOS و مدل جدید آن EOS M3 اشاره کرد
قیمت این دوربین ها حدود 1 تا 3 میلیون تومان است ( تقریبی )

⚫️ دسته ی دیگر دوربین ها، دوربین های مدیوم فرمت هستند که بصورت اختصاصی توسط عکاسان صنعتی یا تبلیغاتی یا هنری خیلی خاص استفاده می شوند ، ویژگی بارز این دوربین ها سایز بسیار بزرگ سنسور آنهاست که قدرت خروجی چاپ آنها را بسیار بالا می برد
این دوربین ها با قیمت های نجومی به سختی در بازار ایران یافت می شوند ( از 20 تا 200 میلیون تومان)

از جمله کمپانی های مطرح تولید کننده این نوع دوربین می توان به  Hasselblad -sinar  – Phase One – لايكا اشاره کرد.

⚫️ دسته ی دیگری از دوربین های عکاسی ( یا فیلم برداری  )  اکشن کمرا ها هستند که قدرت و کارایی پرچم دار این نوع دوربین ها، گوپرو (Gopro ) باعث شد که در سراسر جهان این وسیله بسیار کوچک به یکی از جذاب ترین و پرکاربردترین ابزار های تصویر برداری دنیا تبدیل شود!
برخلاف بازار داخلی که کمپانی آمریکایی گوپرو حرف اول و آخر را می زند در جهان کمپانی های دیگری هم اکشن کمرا های با کیفیت  و متنوعی تولید کردند اما قابلیت ها ، قیمت ، دسترسی و اکسسوری های بسیار کامل گوپرو باعث شده که این برند با نام اختصاری Hero  در جهان اولین و پرفروش ترین باشد .
قیمت این دوربین که معمولا برای فیلم برداری های ورزشی ، هوایی ، زیر آب و در حرکت استفاده می شود حدود 1 میلیون و 400 هزار تومان است .

مطلبی که خواندید توضیح فوق العاده مختصر و اجمالی بر دوربین های متداول موجود در بازار جهان بود ، دسته بندی اصلی دوربین های عکاسی دنیا به حدود 65 نوع مختلف می رسد که توضیح و بررسی آنها از حوصله بحث خارج است .
سوالات یا مطالب درخواستی خود را با ما در میان بگذارید
نوشته ي عرفان اويسي
كانال اختصاصي آموزش عكاسي برديس

photo_2016-12-04_00-55-14@bardis1دست

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *